2017. feb 22.

2017-ben az oszkárosok és az airbnb-sek retteghetnek?

írta: Mach Péter
2017-ben az oszkárosok és az airbnb-sek retteghetnek?

Nemcsak ők, az adóhatóság hadat üzent a taxishiénáknak, az autóneppereknek, az alvó cégeknek, székhelyszolgáltatókat alkalmazóknak, az oszkárosoknak, a jógaoktatóknak, lakásbérbeadóknak, a fitneszedzőknek, a lakáséttermeseknek és végre az off-shore gyanúval érintett adózóknak is.

taxes-1060137_960_720.jpgAz adóhatóság minden év elején közzéteszi az adott év ellenőrzési terveit, idén is megtette. Egyrészt végre odafigyelt a nép szavára és az Uber legázolása után idén a taxisokra is rászáll, másrészt azt ígéri, egy komplex elemző rendszert épít ki, hogy a megbízható ügyfelek helyett valóban a kockázatosakat ellenőrizze.

2.jpgAhogy ők fogalmaznak: "A NAV ellenőrzéseinek célja 2017-ben a gazdaság fehérítése, az adócsalások visszaszorítása, az önkéntes jogkövetés ösztönzése és a tisztességes gazdálkodók esélyeinek növelése. A fő célok elérésére törekedve négy meghatározó területre koncentrál a NAV".

Majd felsorolnak ötöt. :-)

1. Célzott kiválasztás

A NAV a csekély eredménnyel járó, véletlenszerű ellenőrzések helyett ott vizsgálódik, ahol az adóbevételek valódi kockázatát valószínűsíti. Az ellenőrzési szakterület a vizsgálatok számának növelése helyett célzott, ágazati elemzéseken alapuló kiválasztással indítja ellenőrzéseit. A jelen idejű ellenőrzésekkel elejét veszi az évekre visszanyúló, nagy értékű, ám csekély megtérülési esélyű megállapításoknak.

2.  Támogató eljárás

A megújult NAV az adózás rendjéről szóló törvényben nevesített új jogintézmény, a támogató eljárás bevezetésével segíti az együttműködni kész adózókat. Az államháztartás adó- és adójellegű bevételeinek biztosítását elsősorban az önkéntes jogkövetés támogatásával és nem az ellenőrzések szaporításával kell elérni. 
Támogató eljárás akkor indul, ha a revizorok az elemzések során feltárt kockázat elhárítására jó esélyt látnak azzal, ha tájékoztatják az adózót a mulasztásról, hibákról, hogy azokat önként pótolja vagy javítsa. Amennyiben szükséges, egyeztetést kezdeményeznek, adatszolgáltatásra, nyilatkozattételre, a bevallás adatainak kiegészítésére, illetve önellenőrzésre hívják fel az ügyfelet.

3. Kiemelt adózók vizsgálata

Az állam bevételei szempontjából meghatározó kör kiemelt figyelmet érdemel. A máshol apró hibának számító eltérés ebben a szegmensben több százmilliós kiesést jelenthet a költségvetésnek. A multinacionális vállaltoknál a társasági adó ellenőrzések a transzferárakra fókuszálnak, mert a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózói körre jellemző a kapcsolt vállalkozások jelenléte. 
A tapasztalatok szerint a megállapítások többsége jellemzően véletlen hibára vezethető vissza, de a kiemelt adózói körben is előfordul szándékos adóelkerülés és fiktív számlák befogadása. 
A gazdasági események nyomon követésével a „reakcióidő” csökken, a NAV azonnal léphet, megakadályozva ezzel a szándékos károkozást.

4. Feketegazdaság elleni fellépés

Vannak olyan jelenségek, illetve tevékenységi körök, amelyeknél jelentős az adózási kockázat.

Kiemelt vizsgálati területek

  • Az adózói életút vizsgálatán, az adózó főbb jellemzőin alapuló ellenőrzések (például a székhelyszolgáltatóhoz bejelentett adózók; illetékességváltók; cégtemető-jelenség; bevallás alapján alvó, kontroll adatok alapján tevékenységet folytató cégek; „offshore” gyanúval érintett adózók; haszonhúzók feltárása, mögöttes felelősség alkalmazása)
  • Fogyasztási típusú, illetve egyéb termékértékesítéshez kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése (például számlázási láncolatok ellenőrzése; EKÁER ellenőrzések; online pénztárgép használatára újonnan kötelezett kör ellenőrzése, adatok felhasználása, forgalomszámlálás; illegális fémkereskedelem; nagybani piacok ellenőrzése; adóminimalizálók; elektronikus kereskedelem, online szolgáltatások, sharing economy; áfakulcs-csökkentésekkel érintett termékkörök).
  • Jövedéki adóval kapcsolatos ellenőrzések (jövedéki termékek illegális előállítása, birtoklása, forgalmazása; jogellenesen forgalmazott cigaretta, dohány, internetes dohánykereskedelem; kritikus határszakaszok fokozott ellenőrzése illegális jövedéki termék behozatala miatt; üzemanyagokkal kapcsolatos ellenőrzések, jövedéki engedélyesek, vendéglátó-ipari egységek illegális italforgalmazása).
  • Jövedelem és vagyoni típusú adókhoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének vizsgálata (például agresszív adótervezési konstrukciók feltárása; transzferár-ellenőrzések; különféle adóalap-módosító tételekkel, adókedvezményekkel kapcsolatos ellenőrzések; mögöttes haszonhúzó magánszemélyek, több kockázatos társaságot tulajdonlók, azok képviselőinek vizsgálata; egyéb szálláshely-szolgáltatás; adóminimalizálók ellenőrzése)
  • Foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése (például be nem jelentett alkalmazottakat foglalkoztatók ellenőrzése; munkaerő-kölcsönzés, alkalmazottak biztosítotti életútjának nyomon követése; minimálbér alkalmazásával kapcsolatos ellenőrzések)
    Vámellenőrzések (áru-, vagy ügylet-specifikus vizsgálatok; nem uniós státuszú áruk jelenlétére vonatkozó vámszabályok betartása; áru helyes tarifális besorolása; áru bejelentett származása; vámérték valódisága)

5. Szerencsejáték tevékenység ellenőrzése

Engedély nélküli és illegális online szerencsejátékok ellenőrzése; pénzügyi blokkolás alkalmazása; játékkaszinó egységek, valamint kártyatermek ellenőrzése.

Fokozottan figyelemmel kíséri a NAV azokat a vállalkozásokat, melyek bevallási és egyéb rendelkezésre álló adataik alapján nem végeznek tevékenységet (alvó cégek), de máshonnan érkező adatok (tételes ÁFA, közösségi kereskedelem, ekáer...) ennek ellentmondanak.

Az idei évben is folyamatosak a székhelyszolgáltatóhoz bejelentett adózók ellenőrzései. Ugye itt fontos, hogy az idén január 1-jétől hatályos törvényi változásoknak megfelelően a székhelyszolgáltatás igénybevételét az igénybevevőnek be kell jelentenie az adó-és vámhatóság felé. Az adózói minősítés szempontjából kockázatosnak minősül az az adózó, akinél a székhelyszolgáltatás igénybevétele az eljárás akadályozásával, és emiatt jogerősen kiszabott szankcióval párosul.

Fokozott figyelmet fordít az adóhatóság  azon vállalkozásokra, amelyek az adóellenőrzések ellehetetlenítése vagy hátráltatása céljából – különösen a főváros, illetve Pest megye területére – helyezik át székhelyüket. A székhely- és illetékességváltó adózók mellett kiemelt ellenőri figyelemre számíthatnak a külföldi állampolgárságú vezető tisztségviselővel, tulajdonosokkal rendelkező vállalkozások is.ellen_rzesi_iranyok_2017_sajto_aszh.jpg

Végre figyelmet fordítanak az offshore gyanúval érintett adózók, illetve az offshore cégalapítást, konstrukciókat közvetítő tanácsadó cégek és ügyvédi irodák ellenőrzésére.

S persze engednek a kormánypártoktól érkező politikai nyomásnak is: az oszkárosok, airbnb-sek, lakáséttermesek.

Fokozottan ellenőrzik ugyanis az online kereskedelem, online szolgáltatások, valamint az erre épülő úgynevezett sharing economy (közösségi étkezés, személyszállítás, szálláshelynyújtás stb.) keretében gazdasági tevékenységet végzőket. 

KIEMELTEN VIZSGÁLANDÓ TEVÉKENYSÉGI KÖRÖK:

  • Gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása, különös tekintettel a használt gépjárművek kereskedelmére
  • Ingatlan-bérbeadás, egyéb szálláshely-szolgáltatás
  • Személyszállítás
  • Egyéb, máshová nem sorolható oktatás
  • Csomagküldő internetes kiskereskedelem
  • Fizikaiközérzetet-javító szolgáltatás
Szólj hozzá

adó oszkár adóellenőrzés nav airbnb